ليه دايما باردين؟؟؟؟

باستغرب كل يوم من السلبيه الشديده بتاعتنا و اد ايه الموضوع بقى حب و تعود على السلبيه و خوف من التغيير خوف زى خوف الخرفان من الجزار او خوف المدين من الديانه خوف مخلى الناس بتخاف تؤول اسمه لايجلهم والمشكله انه من كتر مالسالبيه بقت هى العرف المتفق عليه اصبح انه اى شئ اخر غلط و متخلف... طيب انا هاحكيلكوا على موقف حصلى اول امبارح و انا رايح الشغل فى السى تى ايه او المكيف زي م اصحاب الطبقه الوسطى بيسموة المهم كنت معديين على جامعه القاهرة و كان فيه مظاهرة مئدرتش بامانه اجمع هيا كانت عايزه ايه مكنش فيه يفط او اى حاجه توضح سبب المظاهره و كان فيه طبعا عربيات الامن المركزى الى بيخوفوا بيها العيال الصغيره و كل يوم طبعا بيضربوا مثل فى الطاعه العمياء الى الناس بتستغرب منها و يقولوا هوه في كدا ..ايوة فى كدة و كدة و كدة بما ان مفيش تعليم مفيش تفكير المخ خلاص وقف و مبقاش غير الكامه العليا هى المتحكمه المهم مش عايز اخرج عن موضوعى بس الشارع كان زحمه شويه فجاة لقيت واحده ست طلعت كده زى الاضه المستعجل و كأن هى كانت مستنيه حاجه زى كده علشان تمارس هوايتها المفضله و هى طبعا انتقاد الجيل الجديد و اد ايه الجيل ده عيال فرافير و ان جيلهم هما كانوا العبقريه فى اوج تطورها ملائكه الله فى ارضه المهم لقيتها بتقول هما عايزين ايه دول شباب هبل مفيش وراهم حاجه يعملوها فاكرين انهم كده هايعملوا حاجه ده احنا الكبار بيتخصم منينا فلوس و بيطلع عين ابونا ولا بنتكلم لقيت واحده تانيه بتقولها ايوه يا حاجه صح ربنا يهديهم ساعتها مئدرتش امسك نفسى و روحت طالع انا بقى اشمعنا انا ما اطلعش الطلعه و اولتيلها انتى مش مكسوفه يا ست و انتى بتؤلى انك طالعان عينك و بيتخصم منك و مش بتتكلمى لاء و ايه ده انتى كمان مش مرتاحه انه فى ناس بتحاول تكون ادميه بتفكر و تعترض اذا كان حضرتك راضيه كده على نفسك ففى غيرك كتير مش راضيين انا مش فاهم لو الشباب بئوا سلبيين من دلوقتى لما يكبروا و يكونوا فى مركز سلطه هايحكموا ازاى ؟؟؟ سياسه غريبه اشيد بذكائها فعلا انها قدرت توصل شعبها لكده انا بس يا جماعه مستغرب احنا ليه لحد دلوقتى ساكتين باردين البلد تخرب تولع و ايه يعنى ياعم المهم ان انا عايش فكر غريب سلبيه مذهله كل ده ليه والله معرف يا جماعه بلاش كده كونوا ايجابين ولو مره فى حياتكوا

0 comments:

Newer Post Home